تعالیم امیا: انرژی چی و انرژی حیات

انرژی چی

در فرهنگ های مختلف باستانی در مورد انرژی چی، پرانا یا انرژی حیات صحبت شده است. در واقع هر کدام، عاملی را سبب زندگی و حیات دانسته اند و در مورد آن به نسبت ادراک خود صحبت کرده اند.

میگویند اگر انرژی حیات در بدن کسی کم باشد، آن فرد بیمار میشود و هرچقدر سن بیشتر میشود این انرژی کمتر میشود.

تغذیه، ورزش و تنفس از عوامل مهم تاثیر گذار بر این انرژی هستند.

 از نشانه های فعال بودن بیش از حد این انرژی را کاهش وزن و لاغر بودن شخص، همچنین کاهش مدت زمان خواب بیان کرده اند.

انرژی چی، حرارت غریزی یا نیروی حیات و هر نام دیگری که در هر فرهنگی بر روی آن گذاشته شده است به نظر میرسد که ریشه یکسانی دارند.

از نظر علمی مشخص شده که سیستم عصبی بدن با الکتریسیته کار میکند و اندام های بدن موجودات زنده به آن وابسته است. بنابراین شاید بی ارتباط نباشد که آن هم به همین انرژی مربوط بدانیم.

اما در مشرق زمین با روش هایی مانند طب سوزنی، تمرینات تنفسی و حرکاتی مانند تای چی و چی کونگ سعی در تنظیم آن داشته اند. گاهی هم یک نفر از طریق لمس کردن بدن، این کار را انجام میداده است.

تقویت انرژی چی در امر پزشکی سنتی چین و ورزش های رزمی چینی اهمیت دارد و به آن پرداخته شده است. بسیاری از اساتید رزمی چینی مدعی برخورداری از چنین قدرتی هستند.

یکی از اساتید چینی در خاطراتش گفته است که در جوانی با یک استاد تای چی روبرو شده است که در حال سخنرانی در مورد انرژی چی بوده است. بعد از اتمام سخنرانی آن استاد، به نزد او رفته و با غرور از کمربندها و مدال های خود و توانایی هایش در ورزش های رزمی صحبت میکند. سپس از او میخواهد تا قدرتش را به او نشان بدهد. آن استاد کف دستش را با ضربه ای به ظاهر ملایم روی سینه شخص قرار میدهد و بعد در کمال ناباوری آن شخص چند متر به عقب پرتاب شده و نقش بر زمین میشود. از آن پس آن شخص شاگرد آن استاد میشود تا نیروی چی را در خود پرورش بدهد.

در طب سنتی ایرانی گفته میشود که نوعی انرژی به نام انرژی حیات و حرارت غریزی وجود دارد که باعث بهبود فعالیت های فکری و بدنی میشود و اگر در بدنی این انرژی به حد کافی فعال باشد آن شخص دچار کسالت و بیماری نمیشود.

هر نوع حرکت فیزیکی که موجب انعطاف پذیری بیشتر بدن و به کارگیری عضلات مختلف بدن شود و از رکود و خشکی عضلات جلوگیری کند، باعث تقویت انرژی حیات و به حرکت درآمدن آن میشود.

انجام حرکات ورزشی که باعث تعرق میشوند برای انرژی چی و حرارت غریزی بدن مفید هستند و باید پس از آن حمام کرد.

باید به مقدار کافی استراحت بعد از فعالیت های ورزشی خسته کننده وجود داشته باشد، خصوصا مدیتیشن میتواند در آن موقع موثرتر واقع شود. چون مدیتیشن به تنهایی در دراز مدت سبب کرختی و یک نوع سکون در فرد میشود و اگر دقت کنید افرادی که مدت های طولانی مدیتیشن کرده اند خیلی آرام هستند و برخلاف بقیه تحرّک و جنب و جوش زیادی ندارند.

حرکات یوگا اگرچه تحرک زیادی ندارند اما از این جهت که سبب انعطاف و به حرکات وا داشتن نقاط مختلف بدن میشوند خصوصا نقاطی که در حالت عادی راکد بوده اند، برای تقویت چی مفید هستند. اما یوگا به تنهایی ممکن است پیشرفت سریعی را در این زمینه حاصل نکند، چون تحرک کافی را ندارد.

از بین حرکات یوگا که روی حرارت غریزی و انرژی درونی تاثیر دارند و سبب تقویت آن میشوند میتوان به حرکت پل، گاوآهن، کبرا، حالت پیچ و سلام برخورشید اشاره کرد.

ورزش هایی مانند تای چی و چی کونگ برای به حرکت درآوردن و تقویت این انرژی مناسب هستند. از فواید دیگر آنها به تقویت سیستم عصبی، بهبود گردش خون، آرامش فیزیکی و ذهنی، کاهش استرس و افزایش تمرکز می توان اشاره کرد. هر دوی اینها برای ترویج و به حرکت در آوردن انرژی در سراسر بدن طراحی و تکامل پیدا کرده اند. انجام آنها به طرز شگفت انگیزی انرژی درونی فرد را افزایش میدهند.

مورد دیگه که روی انرژی گفته شده موثر است نیروی جنسی است. در مورد آن باید حد اعتدال را رعایت کرد اگر خیلی کم باشد به انرژی درونی آسیب میزند و اگر در آن افرایط شود باز هم باعث ضعف و کم شدن آن میشود.

تغذیه نیز باید به گونه ای باشد که باعث افزایش وزن شخص نشود و آب سالم باید به مقداری کافی نوشیده شود. گرفتن روزه یا چار به مدت های کوتاه میتواند برای افرادی که لاغر نیستند مفید باشد و چربی ها و مواد اضافی را از بین ببرد.

استفاده زیاد از غذاهای سرد، قندهای مصنوعی و الکل برای انرژی حیاتی مضر می باشند.

بهتر است مواد غذایی به صورت مستقیم از طبیعت گرفته و مصرف شوند. شام باید چند ساعت قبل از خواب خورده  شود و سنگین و دیرهضم نباشد.

نکته مهم دیگر در مورد تنفس است. بهتر است هوای تمیز تنفس شود. تنفس اهمیت زیادی روی انرژی حیات دارد. کسانی که در محیط های شهری زندگی میکنند میتوانند تمرینات تنفسی را صبح زود انجام بدهند که هوا پاک تر است. انجام تنفس صحیح برای کسی که میخواهد انرژی چی را فعال کند بسیار مهم و ضروری است.

تنفس کامل در تقویت انرژی چی نقش بسیار مهمی دارد. در تنفس معمولی اکسیژن وارد شده از طریق عمل دم، به طور کامل جذب نمی شود و طبق تفکر پرانایی این نوع تنفس باعث میشود پرانای زیادی را از دست بدهید و کامل جذب بدن شما نشود.

همچنین با افزایش سن، بازدهی ریه ها کمتر شده و انعطاف خود را از دست می دهند و اکسیژن کمتری را دریافت میکنند.

هیچگاه سطحی تنفس نکنید، تنفس کامل به این صورت است که باید ابتدا عمل دم را به آرامی انجام بدهید تا جایی که قادر هستید اکسیژن را وارد ریه ها کنید، این عمل باید موجب جلو آمدن شکم شود، سپس حدودا چهار ثانیه نفستان را نگه دارید و بعد به آرامی عمل بازدم را انجام بدهید، در حین این عمل باید شکم دوباره به عقب برگردد، همانند تنفس یک کودک باید شکم در حین تنفس به جلو و عقب حرکت کند. در حین تنفس بدنتان را شل و ریلکس کنید.

تنفس کامل را باید حداقل روزی بیست دقیقه تمرین کنید و کم کم عادت کنید که اکثر مواقع به این شکل نفس بکشید. البته در مکاتب مختلف انواع مختلفی از تنفس وجود دارد که من برخی از آنها را در کانالم آموزش میدهم.

خواب شما باید به اندازه کافی باشد و بهتر است هنگام خواب سر رو به شمال و پاها رو به جنوب باشد. همچنین نباید پتوی خیلی سنگین روی خودتان بیاندازید. کم پوشیدن یا لباس نپوشیدن در حین خواب نیز برای تقویت این انرژی مفید است. در زمان بیداری نیز از پوشیدن لباس های تنگ و یا سنگین وزن خودداری کنید. لباس های راحت و سبک وزن بپوشید.

انرژی هم به درون و هم به بیرون از بدن حرکت میکند و از محیطی که درون آن قرار داریم وارد بدن ما میشود. فنگ شویی روی انرژی چی تاثیر میگذارد، بنابراین با مطالعه اصول آن می توانید چیدمان محل زندگی تان را طوری تنظیم کنید تا این انرژی را تقویت کنید.

برای افزایش این نیرو و جلوگیری از هدر رفتن آن باید خودتان را همیشه آرام نگه دارید و عصبانی نشوید، از دعوا و مشاجره پرهیز کنید. اگر در این مورد مشکل دارید حتما هر روز یک مراقبه ساده را انجام بدهید.

اگر شما در حال انجام مراقبه روزانه هستید و قصد دارید انرژی چی هم پرورش بدهید، می توانید مراقبه خود را به این شکل تغییر بدهید که در حین انجام آن تصور کنید انرژی از طریق تنفس وارد بدن شده و در سراسر بدن از نوک پاها گرفته تا فرق سر حرکت میکند.

نکته مهم در رسیدن به نتیجه صبر و حوصله است چون افرادی که کم حوصله و عجول هستند و زود عصبانی میشوند انرژی زیادی را هدر میدهند و برای این هدف مناسب نیستند.

هر سوالی که دارید، در کانال یوتیوب اسرار ماورا بپرسید.